ΟΜΙΛΗΤΕΣ & ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ


Παπασταυρίδης Σταύρος
Καθηγητής τμημ. Μαθηματικών Παν. Αθηνών, μέλος Δ.Σ. του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας
spapast@cc.uoa.gr

Η αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας των Μαθηματικών στο να δύνανται οι μαθητές να χρησιμοποιούν τα μαθηματικά στη ζωή τους.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΙΑΛΑΜΑΣ, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΚΑΡΑΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΛΑΟΥΔΑΤΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΤΡΟΖΟΣ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΙΔΗΣ

Εις την εργασία αυτή διατυπώνεται μία μεταρρυθμιστική πρόταση για την διδασκαλία των ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ στο ΛΥΚΕΙΟ. Η πρόταση αποβλέπει στο να βελτιώσει την ικανότητα των Μαθητών να χρησιμοποιούν τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ στην ΖΩΗ τους. Θα εκτεθούν τα αποτελέσματα μίας πειραματικής διδασκαλίας, προς αυτή την κατεύθυνση

Αναμφίβολα μεταξύ των στόχων της Παιδείας είναι η δημιουργία αυριανών πολιτών ικανών να αντιλαμβάνονται το τι γίνεται γύρω τους, να καταλαβαίνουν και να μετέχουν στις εξελίξεις, να μπορούν να επηρεάζουν την κοινωνία.. Σε πιο συγκεκριμένο επίπεδο, ασφαλώς μεταξύ των στόχων της Παιδείας πρέπει να είναι, οι αυριανοί πολίτες να μπορούν να εφαρμόσουν τα όσα διδάχθηκαν, (και εξετάστηκαν επιτυχώς), στην ζωή τους. 

Είναι ανοικτό ερώτημα το κατά πόσον το Εκπαιδευτικό Σύστημα της χώρας μας επιτυγχάνει τον παραπάνω στόχο. Παραδείγματος χάριν

α) Η Μικρασιατική Καταστροφή μας διδάσκει κάτι για την σημερινή πολιτική κατάσταση ?

β) Πόσο επικίνδυνες είναι διάφορες χημικές ουσίες που περιέχονται σε σωρεία καταναλωτικών προϊόντων που βρίσκονται , σχεδόν παντού, στο σπίτι μας, σε τρόφιμα, απορρυπαντικά κλπ ?

β) Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ είναι κάτι περισσότερο από έναν συνήθη ενδοοικογενιακό καυγά για την διανομή της περιουσίας ?

γ) Μας συμφέρει να παίζουμε το ΛΟΤΤΟ, ΞΥΣΤΟ, να αγοράζουμε λαχεία, να παίζουμε στο καζίνο ? Τι νομοτέλειες διέπουν τα «παιχνίδια» αυτά ?

δ) Είναι δίκαιο το ποσό της Σύνταξης που παίρνουμε , σε σχέση με τις κρατήσεις που μας έχουν γίνει ? κλπ κλπ κλπ

Άραγε οι πολίτες που έχουν τελειώσει το Λύκειο η και το Πανεπιστήμιο, μπορούν να απαντήσουν σε ερωτήματα του παραπάνω τύπου, που τους αφορούν σε καθημερινή βάση ?

Οι ενδείξεις είναι  ότι στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, οι παραπάνω στόχοι,  δεν έχουν τεθεί καν σαν στόχοι. Φαίνεται να υπολανθάνει  η άποψη ότι η γνώση κάποιων πραγμάτων , κατά κάποιο αυτόματο τρόπο, συνεπάγεται και την δυνατότητα εφαρμογής σε σύνδεση με την περιρρέουσα πραγματικότητα. Το ερώτημα , αν αυτή η τελευταία άποψη είναι ορθή, απλά δεν έχει μελετηθεί.

Στην εργασία Papastavridis,S and Klaoudatos(1996), έγινε μία πρώτη απόπειρα εκτίμησης της ορθότητας της παραπάνω άποψης για τα Μαθηματικά της Β ΛΥΚΕΙΟΥ. Τα αποτελέσματα εκείνης της έρευνας, αντικρούουν την παραπάνω άποψη .

Στην παρούσα έρευνα, σε μία Πειραματική Ομάδα μαθητών, διδάχθηκε η ύλη των Μαθηματικών της Β ΛΥΚΕΙΟΥ, από μία διαφορετική οπτική γωνία, που απηχούσε τις απόψεις της εργασίας Klaoudatos,N.:1994. Τα αποτελέσματα της έρευνας υπήρξαν πολύ ενθαρρυντικά, για την νέα οπτική γωνία διδασκαλίας